Kategorier
Växa med Vilt

Till allt vi inte vet

Rönnen producerar ämnen för att skydda sig, som även skyddar oss.

I en överlevnadssituation sägs det att vi bör fokusera på växter som har ett högt innehåll av kolhydrater och av vitaminerna B och C. Speciellt B1 (tiamin) är viktig för att vår kropp ska kunna bryta ner kolhydraterna och omsätta dem till energin. C-vitamin hjälper till att motverka skörhet hos slemhinnor och hud.

Jätteviktigt. Men glöm det för ett tag.

Glöm också vitamin A, D, E och K. När vi ändå är i gång, glöm järn, zink, koppar, magnesium, selen och alla andra mineralerna som vi vet är viktiga för vår kropp.

Hundratals fytoämnen i vilda växter

Den vildväxande rönnen innehåller hundratals fytoämnen. Det är kemiska växtämnen, som inte är så kallade näringsämnen. Alltså inte vitaminer eller mineraler, inte kolhydrater, proteiner eller fetter. Man har sett att vilt växande växter kan utveckla mångdubbelt mer fytoämnen än till exempel odlad spenat.

Växter producerar fytoämnen för att skydda sig mot insektsattacker, miljöproblem eller UV-strålning. Men det är inte bara växterna själva som kan använda sig av ämnena för att skydda sig, utan även vi.

Några av de fytoämnen vi känner till i rönnbär är polyfenoler, D-sorbitol, betakaroten och pektin. Forskning har till exempel visat att pektin kan hjälpa till så att cancer inte utvecklas i vår kropp.

Rönnbären kan påminna oss

Vad har alla fytoämnen i vilda växter för effekt på oss? Ämnen som vi ännu inte vet så mycket om, som finns i växter som många av oss inte längre äter.

Vi kan ta hjälp av rönnbär för att påminna oss om allt vi inte vet. Och för att påminnas om att vi är helt beroende av naturen för vår fysiska överlevnad och existens. Fortsätt för att läsa om en skröna, rårörda rönnbär och lite om vad vi tror oss veta.

Rönnbär

Hej rönnbär

Jag har förstått att du kan skydda och stärka oss, tack vare de ämnen du producerar. Och att du har ett högt näringsinnehåll. Jag har också hört rykten om att du kan producera 20 kilo, eller till och med 100 kilo, av rönnbär. Men att det räcker med endast tre rönnbär per dag för att fylla dagsbehovet av C-vitamin, verkar vara en skröna.

222 stycken

Det är svårt att skriva om rönnbär (Sorbus aucuparia) utan att nämna C-vitamin, för de innehåller en större mängd. Enligt livsmedelsinfo krävs det dock 80 gram rönnbär för att komma upp i det rekommenderade dagliga intaget, vilket är betydligt fler än tre stycken. Snarare 222 stycken.

Samtidigt är något i naturen sällan så fast. Vilda växter varierar mängden ämnen de har i sig beroende på art, växtplats, när i mognadsgrad de plockas, hur de hanteras och andra ämnen i växten som hjälper till att förstärka verkningen av till exempel C-vitamin.

Smaka först, plocka sen och tänk på frosten

Rönn är vanlig i hela landet och alla rönnar i Sverige har ätliga rönnbär, men de kan variera i smak. Smaka därför gärna innan du plockar, eftersom vi delar maten med andra djur som fåglar. Rönnen med bär precis bredvid kan ha en smak som du kanske föredrar mer.

Om du plockar rönnbär efter den första frosten eller om du lägger dem i frysen under en natt eller två kommer du troligen också märka skillnad i smaken. Mycket av det bittersura försvinner.

Rårörda rönnbär

Jag gillar det enkla. Förutom att torka rönnbär och ha på gröten, smoothie och i bröd är Lisen Sundgrens recept på rårörda rönnbär magiskt gott:

2 dl frysta och tinade rönnbär
1–2 msk honung
En nypa salt

Blanda rönnbär, salt och honung i en skål, så att alla bär blir kladdiga av honungen (om honungen är hård kommer det att lösas upp så småningom). Låt burken stå i kylen i en vecka, sedan är den klar att använda. Fast den går fint att äta direkt också! Håller i en månad i kylen.

Du kan använd rårörda rönnbär till mat och efterrätter på samma sätt som lingon. Mums, mums, mums.

Vi kan ta hjälp av rönnbär för att påminna oss om allt vi inte vet om naturen och dess effekt på oss.


Artikel är en del av vår serie med påminnelser som genom vilda ätbara växter förkroppsligar hur vi är naturen och hur naturen rör sig genom oss. Vill du bli påmind?