Kategorier
Växa med Vilt

Vi ser inte sanningen, utan en förenklad bild

Vad finns inuti kastanjen? När vi tittar riktigt noga.

Jag tittar ner på marken under ett träd och ser några kastanjer. Vad finns egentligen inuti kastanjerna där under trädet?

När jag håller min mobil i handen är det uppenbart för mig att det finns saker inuti mobilen som får den att fungera. Det går till och med att öppna den och se chip, metallbitar och kopplingarna däremellan.

Vad finns inuti kastanjerna?

När jag tittar på kastanjerna ser jag inte hela sanningen, utan en förenklad bild.

Som mobilen, en förenklad bild med så mycket mer däri.

Om jag kollar riktigt noga kan jag se regnet som kastanjeträdet sugit i sig för att växa, näringen från marken som det tagit upp för att utvecklas och solljuset som omvandlats till energi och nu manifesteras som frukter – kastanjer.

Och om jag kollar riktigt, riktigt noga kan jag se att varenda kastanj existerar med support av hela universum. Att inte en enda kastanj kan existera, utan support av hela universum.

Jag tar med mig ett gäng hem, rostar dem i ugnen och låter allt bli en del av mig. Jorden, regnet, solen – hela universum.

Kastanjer är med och bygger liv

Kastanjer innehåller även folat, en av våra viktigaste B-vitaminer (B9). Folat är grundläggande för cellförnyelsen i kroppens vävnader, för läkningsprocessen och för bildandet av röda och vita blodkroppar. Det är extra viktigt för fostrets utveckling före och under graviditet, då cellbildningen ökar. Folat kan därför förebygga fosterskador och missfall.

Vi kan inte heller existera utan support av hela universum.

Fortsätt läsa om du är nyfiken på vad för kastanj det är du vill plocka och äta, och om du vill lära dig en (livs)viktig skillnad mellan folsyra och folat – som ofta används omväxlande.

Kastanj

Hej äkta kastanj

Jag har hört att du kan vara det träd med störst potential att förse oss med en kolhydratrik basföda, tack vare dina höga halter av stärkelser. Men jag vet också att klimatet är en utmaning för dig i stora delar av Sverige. I Sverige finns du främst i de södra delarna och utmed kusten. Du är en raritet och det är inte alla år som dina frukter växer sig tillräckligt stora för att kunna rostas och ätas.

Det är inte hästkastanj (Aesculus hippocastanum) vi pratar om, som ofta får namnet kastanj och växer i många parker och alléer, utan äta kastanj (Castanea sativa). Hästkastanj har starka medicinska egenskaper, men det är äkta kastanj vi vill äta. När man tittar noggrannare är de faktiskt inte ens släkt.

Du skiljer dem enklast åt på skalet. Hästkastanjen har hårda, färre och kortare taggar som sitter relativt glest. Den äkta kastanjen har mängder av tunnare taggar, och ser lite ut som en igelkott. Inne i den äkta kastanjen finns två till tre rödbruna hårda frukter, medan hästkastanjen enbart har en stor frukt.

Folsyra och folat? En (livs)viktig skillnad

Man pratar ofta omväxlande om folsyra och folat. Men det är viktigt att skilja dem åt. Folsyran är syntetiskt framställd, medan folat finns naturligt i livsmedel.

Forskning visar att det kan vara svårt för kroppen att konvertera folsyra till den naturliga, aktiva formen, vilket behövs för att kunna användas av kroppen (läs mer här). Det sägs ofta att folsyra lättare tas upp av kroppen, men frågan är vad kroppen gör med det. Man har även sett att tillskott av folsyra kan blockera det naturliga folatet.

Cornelia Witthöft, docent i livsmedelsvetenskap vid SLU i Uppsala, menar även att extra folsyra (den syntetiska formen av folat) kan öka risken för bröstcancer och höga doser kan accelerera en cancer man redan har. Men att folat (den naturliga formen) inte sätts i samband med cancer.

Vill du ta tillskott av folsyra? Kolla efter en aktiv form, som 5-metylhydrofolat och Tetrahydrofolate (THF). Och ta det gärna tillsammans med vitamin B12 . De två verkar tillsammans, och större doser folsyra kan dölja B12-brist.

Ugnsrostade kastanjer

Det har kanske framgått att folat är ett av våra viktiga B-vitaminer, det är också en av våra vanligaste näringsbrister. Vi hittar folat i grönsaker, särskilt gröna bladgrönsaker som maskros, nässlor, kirskål, spenat, grönkål och broccoli. Det finns även i baljväxter som ärtor och bönor, fullkornsbröd och frukt. Och kastanjer.

Så här ugnsrostat du dem:

1. Skölj kastanjerna och göra ett snitt i varje. Det finns en risk att kastanjerna sprängs i ugnen ifall de inte snittas, och jag vågar inte chansa. De är också lättare att skala om de redan är öppna.

2. Lägg de snittade kastanjerna på ett keramikfat och sätt in i ugnen på 250 grader i 20–30 minuter. Kastanjerna är färdiga när skalet börjar spricka upp och de är mjuka inuti.

3. Ta ut kastanjerna och låt dem svalna.

Skala och mumsa på som de är, eller med lite havssalt.

Varenda kastanj existerar med support av hela universum – vi existerar med support av hela universum.


Artikel är en del av vår serie med påminnelser som genom vilda ätbara växter förkroppsligar hur vi är naturen och hur naturen rör sig genom oss. Vill du bli påmind?